8 Ιαν 2017

Η ιστορία του αεροδρομίου στο Τυμπάκι




Αεροδρόμιο Τυμπακίου (ICAO: LG54). Ένα ιστορικό αεροδρόμιο στο νησί της Κρήτης.

Κατασκευάστηκε από τους Γερμανούς το 1941 (Αύγουστο) κατά τη διάρκεια του Β' Παγκοσμίου Πολέμου.

Για την κατασκευή του οι Ναζί χρησιμοποίησαν παράνομα τον τοπικό πληθυσμό σε συνθήκες καταναγκαστικής εργασίας. Πολλοί κάτοικοι της περιοχής έχασαν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια των εργασιών, ενώ ως κύριο υλικό χρησιμοποίησαν τα οικοδομικά υλικά των σπιτιών, αφού κατέστρεψαν συθέμελα τους γύρω οικισμούς και κυρίως το Τυμπάκι.


Το αεροδρόμιο χρησιμοποιήθηκε βασικά για ανεφοδιασμό των γερμανικών επιχειρήσεων στη Βόρεια Αφρική.

Οι τύποι αεροσκαφών που επιχειρούσαν από τον αεροδιάδρομο του εκείνη την εποχή περιελάμβαναν τα Junkers Ju 52 και τα τεράστια για την εποχή Messerschmitt 323 giant για τις μεταφορές, τα Junkers Ju 88 και Ju 86 για βομβαρδισμό και αεροφωτογράφιση και τα Messerschmitt Bf 109 ως μαχητικά.



Το γιγάντιο για την εποχή μεταγωγικό Me 323.
Η συγκεκριμένη φωτογραφία έχει ληφθεί σε αεροδρόμιο της Κρήτης
και εικάζεται (με πολύ σοβαρές πιθανότητες) να είναι το Τυμπάκι.


Το καλοκαίρι του 1942 εστάλησαν στη περιοχή βρετανικές ειδικές δυνάμεις [στο Τυμπάκι εστάλησαν οι Special Boat Squadron (SBS)] για να εξουδετερώσουν αεροσκάφη και εγκαταστάσεις του αεροδρομίου ως μέρος της Επιχείρησης «Albumen».
Ανακάλυψαν όμως ότι όλα τα αεροσκάφη είχαν αποσυρθεί και μετεγκατασταθεί, λόγω των εντατικών συμμαχικών αεροπορικών επιδρομών από την Αίγυπτο και η βάση είχε εγκαταλειφθεί.

Μετά τον πόλεμο το αεροδρόμιο περιήλθε στη Ελληνική πολεμική αεροπορία και έγινε στρατιωτική βάση. Επεκτάθηκε στη δεκαετία του 1950 για να εγκατασταθεί η 126 Σμηναρχία Μάχης.

Το 1986 το αεροδρόμιο έγινε θέρετρο για τους αξιωματικούς, υπαξιωματικούς και το πολιτικό προσωπικό της αεροπορίας κατά τη διάρκεια των καλοκαιρινών μηνών.

Τον Απρίλιο του 2006 οι κάτοικοι της περιοχής ενημερώθηκαν από τα ΜΜΕ ότι είχαν ξεκινήσει οι διαδικασίες για την αποστρατικοποίηση του αεροδρομίου, καθώς υπήρχαν σχέδια για μετατροπή του σε σταθμό αερομεταφοράς για την εξαγωγή τοπικών προϊόντων.

Ενώ όμως δόθηκε τον Αύγουστο του 2006 το «πράσινο φως» για την αποστρατικοποίηση, η απόφαση αυτή αναιρέθηκε αμέσως !

Το θέμα εξακολουθεί να εκκρεμεί, αλλά με δεδομένη την ελληνική οικονομική κατάσταση δεν αναμένεται σύντομα κάποια αξιοποίηση.

Εν τω μεταξύ, το αεροδρόμιο που χρησιμοποιείται ως ζώνη ρίψης αλεξιπτωτιστών αλλά και ως πίστα για αγώνες αυτοκινήτου.